PDA

View Full Version : Delta-stichting : "WIE ZIJN WIJ"? - IDENTITEIT IN BEWEGING

Groenewolf
03-08-2011, 10:11 AM
Deltastichting (http://users.telenet.be/Scaltro/Delta/collo.html)

Waarom deze titel?

De globalisering neemt overhand toe en bereikt stilaan planetaire dimensies. “Wat is de belangrijkste bedreiging?”, vraagt Alain de Benoist zich in zijn meesterwerk Vu de Droite (1978)af en antwoordt onmiddellijk: “Het is de steeds sneller wordende verdwijning van de diversiteit van de wereld”. Het progressieve deel van de wereld schreeuwt het uit dat het met de biodiversiteit in de wereld slecht gaat, maar ze vergeten er wel bij te vertellen dat het niet alleen slecht gaat met de biodiversiteit in de fauna en flora, maar ook met de culturele diversiteit.

Want er is een duidelijke tegenstelling tussen planetaire homogenisering en de verdediging van de rechten van de vele volkeren, die een erkenning en een verdediging inhoudt van hun verscheidenheid. Men kan namelijk niet tezelfdertijd het ideaal van een eengemaakte wereld verdedigen en het recht van de volkeren om over zichzelf te beslissen, want niets garandeert dat ze dit ook zullen kunnen blijven doen in deze, ‘mooie’ eengemaakte wereld. Hoe kan men het pluralisme verdedigen, als legitimatie en respect voor de verschillen, als men de verschillen vernietigt door de eenmaking die nu bezig is?

Identiteit blijft een kernprobleem van de 21ste eeuw, misschien wel hét kernprobleem. Wij beschouwen identiteit niet als eendimensioneel. Ze is verbonden met de vele manieren van wisselwerking die er plaatsvindt tussen en met de verschillende lagen van het leven zelf, van de kleinste kern, de familie, tot de grootste. Identiteit is ook iets oorspronkelijks. Identiteiten kunnen verloren gaan, en telkens gaat dan een unieke kijk op de realiteit mee verloren.

Onze identiteit, of liever: onze identiteiten, zijn in beweging. In beweging onder andere door de planetaire globalisering. Drie vooraanstaande sprekers zullen de beweging in de eigen Vlaamse, Nederlandse en Europese identiteit beschrijven. Ze zullen ook graag antwoorden op uw vragen.

(...)

Rest op bovenstaande schakel.

Ben zelf er nog niet uit of ik hier naar toe ga, maar het klinkt in ieder geval interessant.

Crossbow
03-08-2011, 05:27 PM
Is het niet zo, dat de Benoist pleit voor het naast elkaar bestaan van diverse culturen, ieder in zijn eigen domein, maar wel als mogelijkheid binnen een staat?

Groenewolf
03-08-2011, 05:28 PM
Is het niet zo, dat de Benoist pleit voor het naast elkaar bestaan van diverse culturen, ieder in zijn eigen domein, maar wel als mogelijkheid binnen een staat?

Ik ben niet zo goed ingelezen in Benoist politieke ideeën. Dus kan hier niet echt iets over zeggen.

Crossbow
03-08-2011, 05:50 PM
Ik ben niet zo goed ingelezen in Benoist politieke ideeën. Dus kan hier niet echt iets over zeggen.

Om dezelfde reden vroeg ik het aan jou...:)
Ben ooit wel eens in een boek van hem begonnen, over hoe men heiden kan zijn in de moderne tijd, maar daar bleef het bij.